20 June, 2011

لــيـــه ........... عــيــب عـلـيـــك

انتشرت فى مجتمعنا المصرى مؤخرا ترديد كلمة التحرش الجنسى فما هو اذن التحرش الجنسى هو اى فعل او كلمة او نظرة قد تؤذى المرأة التى قد تكون زوجتك أو بنتك أو صديقتك أو أختك أو والدتك وليس التحرش بالمرأة فقط بل مؤخرا ظهرت اكثر من حالة فى مصر (التحرش بالاطفال ) وتلك كانت الطامة الكبرى وهى ما يثير الاشمئزاز ويقشعر له الابدان .

هنا ساتحدث بشكل خاص عن المرأة التى قد تتعرض للايذاء فى أى عمر كانت وبأى ملابس ترتدى وعلى أى شكل حتى تكون من يتحرش بالمرأة يفعل ذلك لمجرد أنها امرأة واذا سمح لى ان أقول ومن يفعل ذلك فاقد لكل معنى الرجولة وفى نظرى يفقد انسانيته ايضا فما هوه الا آلة يسيطر عليها غرائزها ورغباتها او قديكون شخص مريض نفسيا وبلا أخلاق اذن فمن المحال ان يكون انسان طبيعى

مثلا ذاك التحرش الجماعى الذى حدث فى مصر منذ ما يقرب من عامين فى العيد فى شارع جامعة الدول العربيه كان شئ مفجع ومفاجئ يكمن فى جرأة هؤلاء الشباب الذين انقضوا على بعض الفتيات ومزقوا ملابسهن وكأن هذا المشد بعض الحيوانات انقضت على فريستها لتنهش لحمها كانت صدمة للمجتمع وأصبح من الضرورى علينا مواجهتها ومعرفة اسبابها وحلها فهل يعقل أن يحدث هذا فى مصر المحروسة ؟!

ماهى الأسباب اذن لتلك الظاهرة :

انا شخصيا لا ادرى فكلما فكرت فى سبب يجعل هؤلاء المخلوقات  هنتفق اننا نطلق على الى بيعملو كدا مخلوقات (لانهم بالطبع لا يمكن ان نطلق عليهم كلمة الرجال لأن الرجولة أخلاق وهؤلاء يفتقدو الأخلاق ) لماذا يفعلو ذلك اعتقد انها الأخلاق ثم الأخلاق

قد تفكر بانهم ينظرون للمراة وكأنها سلعة او جسد فقط او كما يقولون ملابس المرأة ضيقة  تتوارد الى ذهنى مشاهد افلام الابيض والاسود الرائعة وملابس الفنانات التى كانت سائده فى ذاك الوقت فى الستينات  ولم يكن يتعرضن للتحرش .والتحرش بالاطفال هل ايضا يتحرشوا بهم لانهم يرتدون ملابس مستفزة ضيقة؟ ! اذن هذا ليس سبب مقنع .
لا يمكننى ان احكم على الفتاة بمظهرها وان كانت ترتدى ملابس ضيقه كما يقولون هرد عليهم واقولهم وانتو مالكو ؟ هل ده يديك الحق انك تضايقها ؟ او تعاكسها او تنظر لها نظرة تهينها ؟ .
وتلاقى رد مستفز اصل البنت بتحب تتعاكس وانت عرفت منين يا عنتر زمانك عملت استفتاء مثلا ولقيت البنات قالو انهم بيحبو يتعاكسو وليه لما حد يضايق خطيبتك تضربه ليه مش خطيبتك بنت وتحب تتعاكس طب متقوله شكرا انك عاكستها اما انكو متناقضين صحيح.؟!

كم تعجبت عند رؤيتى بعض المخلوقات بدقن (راسه خارجه من العربيه وباصه على الرايحه والى جاية ).
او سبب  اخر يقولون عدم الزواج  واحد من الاسباب  اذن هم مخلوقات لا يعمل عقلهم فقط تتحكم فيهم غرائزهم هوه ايضا سبب غير مقنع لى .

هناك البعض يرجع السبب وراء هذا الى انتشار الانترنت ومشاهده المخلوقات لافلام اباحية وهذا يرجع الى قله الاخلاق
او كما بات واضحا انتشار ادمان المخدرات وما يترتب عنه من ان الشخص بيكون غير واعى ومغيب ومشعارف بيعمل ايه طب وهيه انتشرت ليه مهو عشان الشباب ضعيف النفس بياخدها متخيل انه هينسى حالته ووضعه السئ الى اتخرج ولسه عايش عالة على بابا وماما وقاعد فى البيت او على القهوة.


اذن فالسبب الرئيسى الأخلاق ثم الأخلاق ثم الأخلاق ...

اذن الشعب يريد ثورة اخلاقية

الشعب يريد الأمن والأمان اين ذلك الشاويش الذى كان يظهر فى أفلام اسماعيل يس وينطق جملته الشهيرة (هــا مـيـن هـنـاك )  الى بصوته وشنباته يخض اى حد ماشى محتاجينه فى شوارعنا ليمدنا باحساس الامان وليخيف كل ما تسول له نفسه ايذأنا
بالنسبة لقانون التحرش الجنسى فى وجهة نظرى الضيقة ليس رادعا ليس لعقوبته ولكن فى تطبيقه كم فتاة ستذهب لتحرر محضرا انها قد تعرضت للتحرش ؟! طبعا عرفت الاجابة وهيه ان كان مفيش فهتكون واحده ولا اتنين وكيف تثبت ذلك ايضا ان نظر لها مخلوق نظرة مهينة كيف ستذهب تحرر محضرا تقول فيه ماذا (اصله بصلى بصة وحشة ) ولا عاكسنى فى الشارع .
الشعب يريد تشغيل الشباب يمكن ان يكون هذا سبب فى تبويظ دماغ الشباب مهم فاضين طول الليل والنهار عالقهاوى قاعدين وعالنت قاعدين وفى الشوارع منتشرين اذن الشعب يريد تشغيل الشباب استغلال طاقتهم فى أشياء تفيد وتنمى البلد افضل من جلوسهم بالمقاهى ومضايقتهم للمارة (مهم فاضين باه ).

نتفائل ونفكر ان بلدنا محتاجانا وبلدنا هتبقى احلى بينا وهتتغير لما كل فرد فى المجتمع يتغيرابدأ بنفسك باه وقول لنفسك وكررها فى سرك من انهرده انا مش هضايق اى بنت هتلاقيك طبقتها فى الواقع


عيب عليك لما تعاكس بنت أو تضايقها وخليك عارف كما تدين تدان الى بتعمله فى بنات الناس هيتعمل فى بنت انت تعرفها يبقى ليه تعمل كدا من الأساس واذا كنت ضعيف لما تشوف بنت مثلا لازم تعاكسها اتحكم فى نفسك يا اخى هتبقى فى الاول صعبه عليك  على اساس انك مش متعود بس حط فى بالك انك انسان وليك عقل وتقدر تتحكم فى ردود أفعالك وانك مش حيوان ميعرفش يتحكم فى تصرفاته .

بالنسبة للبنات متخافوش يا بنات الى يكلمك اديله فى سنانه ومتخافيش وتمشى شكيه بالدبوس اضربيه على راسه اديله عقاب رادع فى وقتها خدى حقك ومتسكتيش .

4 comments:

  1. مقال شجاع و ممتع ...المخلوقات دى محتاجه دراسه نفسيه عشان نعرف مواطن "الحيوانيه"فى نفوسهم لاستصالها

    مدونه ممتعه ساستمتع بمتابعتها تحياتى دينا

    ReplyDelete
  2. اشكرك يا دينا وربنا يحفظنا من هذه المخلوقات

    ReplyDelete
  3. بجد قلتي أغلب اللي كان نفسي فيه يا أسماء
    الموضوع زاد عن حده جدًا
    و أصبح منتشر حتى أمام المدارس و أصبحت سمة التحرش سمة أساسية أمام مدارس البنات
    سواء البنت دي كانت طفلة أو مراهقة محجبة و لا مش محجبة
    كله بيتعاكس !!
    أتمنى الشعب تتغير أخلاقه و كل الناس تسمع صوتنا
    مقالة جميلة جدًا
    بالتوفيق يا أسماء =)

    ReplyDelete
  4. great article thank you

    ReplyDelete